lördag 30 april 2011

Motion

Ett roligt sätt att motionera och att komma ut i naturen är att köpa ett Naturpass. Det fungerar som så att en orienteringsklubb sätter ut ca 50 orienteringskontroller med varierande svårighetsgrad. Dessa sitter uppe mellan 1:a maj och 30:e september. Man kan beta av dom i den takt man vill och i vilken ordning som man själv önskar. Här i Skövde kommer det även finnas ett cyckelnaturpass för Skövde tätort. Även om man inte är så bra på att orientera så tycker jag att det är roligt. Oftast brukar jag börja med att gå och leta efter kontollerna men efter ett tag blir man ju lite kaxig ock börjar springa. Det brukar sluta med att jag får börja att gå igen eftersom jag lätt tappar bort mig när det går för fort!(?) Men det är väldigt skoj. Det är som att gå på skattjakt....
http://www.ifhagen.com/orientering.asp?category=naturpasset_ol

lördag 16 april 2011

Husqvarna Automower

Gräsklippning har nästan alltid varit en börda för mig sedan vi flyttade till vår villa. Lösningen kom för tre år sedan. Då köpte vi nämligen våran Husqvarna Automower. Jag har inte ångrat det en minut och den har varit värd varenda krona. Mitt råd till dom som någon gång tycker att det känns som en börda med gräsklippning: Köp en Automower!!  http://www.robotklippare.nu/husqvarna-automowerr.html

lördag 9 april 2011

Fonder och aktier

Jag har ganska länge varit intesserad av olika investeringar. Problemet är ju ofta att man inte har så mycket att undvara. Därför har ju sedan länge aktiefonder, knutet till ett månadssparande, varit ett bra alternatinv och samtidigt ganska riskfritt. Baksidan på det myntet är ju förvaltarnas avgifter som kan variera en del. Vill man göra det lite roligare så har jag hittat ett bra alternativ, Aktieinvest. Här kan man månadsspara, minst 500:- per månad och köpa andelar i aktier. Man kan på så vis skapa sig en egen aktieportfölj eller välja en färdigkomponerad. På detta vis sparar man i aktier på riktigt men till betydligt mindre investerad summa. Då kan man bygga upp ett större kapital om man vill köpa större poster senare och samtidigt lära sig om aktiehandel utan att riskera stora belopp. Läs och lär mer på: http://www.aktieinvest.se/

lördag 2 april 2011

Öl

Eftetrsom jag har ett genuint ölintresse så fick jag en fantastiskt bra julklapp av sonen. En provprenumeration av tidningen "Allt om Whisky/Allt om öl. Tidningen kommer 4ggr per år vilket för mig inebär att man hinner längta efter den. Har tidigare prenumererat på månadstidningar men har ju knappt hunnit läsa ut den förrän det kommit en ny...då blir jag bara stressad. Innehållet är varierat och varje nummer har ett tema som berör både whisky och öl på ett intessant vis. En jättetrevig tidning jag verkligen kan rekomedera. http://www.alltomwhisky.se/